شرکت آب تهران: بحرانی ترین وضعیت آبی را در 46 سال گذشته داریم

شرکت آب تهران: بحرانی ترین وضعیت آبی را در 46 سال گذشته داریم

موضوع : بحران اب , ,

ارتقایی با بیان اینکه حجم ذخایر پنج سد تامین کننده آب تهران در زمان کنونی 534 میلیون مترمکعب است، افزود: حجم ذخایر سدهای تهران در زمان مشابه پارسال 760 میلیون مترمکعب بود که این امر نشان از کاهش 226 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه پارسال دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان آنکه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی ترین شرایط 46 سال گذشته قرار دارد، افزود: وضعیت تهران امسال در مقایسه با سال 80 نیز که سال کم بارانی بود، بدتر است به طوری که رکورد کم آبی در این کلانشهر زده شده است.

، خسرو ارتقایی با بیان اینکه میزان مصرف آب در تهران در سال 80 بیش از 970 میلیون مترمکعب بوده است، گفت: با وجود مدیریت مصرف، اکنون بیش از یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب مصرف آب داریم.بقیه در ادامه مطلب...

admin جمعه 17 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

کاهش آلودگی آب و راهکارهای آن


آب یکی از مهمترین و بنیادی‌ترین عامل حیات موجودات زنده است چرا که هر موجودی برای ادامه حیات نیاز به آب دارد و انسان هم به عنوان جزیی از نظام حیات از این امر مستثنی نیست.جغرافیای کره خاکی نشانگر آنست که جمعیت جهان روبه تزاید است و نیاز بشر برای آب افزایش یافته بطوریکه استفاده نادرست ازآن مشکلات عدیده ای را تحت عنوان آلودگیهای آب ی ایجاد نموده که بیشتر بر اثر انواع فاضلابهاي شهري ، صنعتي و كشاورزي انجام می گيرد .


برچسب : جلوگیری از الودگی آب ,
admin یک شنبه 12 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

کشور در وضعیت بحران کم آبی قرار دارد/ آخرين فرصت ها را از دست ندهیم

موضوع : بحران اب , ,

رضا ميرزايي در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش تغيير اقليم و عوامل انساني بر وضعیت منابع آبي كشور گفت: تغيير نظام بارش ها و عوامل طبيعي تأثير گذار بر كاهش منابع آبي و بي برنامگي در بخش هاي مختلف آب كشور در سه دهه گذشته تاكنون دست به دست هم داده تا كشور را به سمت بحران كم آبي سوق دهد.

وي در خصوص وضعيت فعلي و آينده آب كشور اظهار داشت: شاخص هاي علمي متعددي در دنيا براي سنجش بحران آب وجود دارد كه بر اساس معتبرترين آنها ايران در وضعيت بحران كم آبي قرار دارد و در آينده اي نه چندان دور اين وضعيت بدتر نيز خواهد شد.

میرزایی ادامه داد: لذا با توجه به وضعيت یاد شده اگر همين موجودي آب كشور به طور صحيح مديريت نشود آخرين فرصت ها نيز از دست خواهد رفت و روزي فرا مي رسد كه اگر همه نفت و گازمان را بدهيم قادر نيستيم حتي آب شرب جمعيت كشور را تأمين كنيم.بقیه در ادامه مطلب...

 
admin پنج شنبه 9 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

آخرین وضعیت سطح تراز آب دریاچه ارومیه/ تعیین مرز بین آب و خشکی با دقت بالا

موضوع : بحران اب , ,

دریاچه ارومیه جزو تالاب های بزرگ و با ارزش دنیا محسوب می شد که نه تنها میزبان هزاران پرنده مهاجر بوده بلکه نفش اساسی در تنوع پوشش گیاهی منطقه ایفا می‌کند. این دریاچه همچنین میزبان گونه‌ای خاص از میگوی آب شور است که منحصر به این دریاچه بوده و با نام "آرتمیا ارومیانا" شناخته می‌شود.

اکنون این دریاچه در حال تبدیل شدن به یک حوضچه کوچک است که هر روز از حجم آب آن کاسته می شود و راهکارهای علمی و عملی برای خروج از این بحران را می طلبد. آرش شریفی یکی از پژوهشگران ایرانی است که در بخش زمین شناسی دریایی و ژئوفیزیک مدرسه علوم جوی و دریایی روزنستیل دانشگاه میامی فعالیت دارد. وی یکی از پژوهشگرانی است که در رابطه با دریاچه ارومیه تحقیقات گسترده ای انجام داده است تا بلکه بتوان دریاچه ارومیه را نجات داد.

 

admin پنج شنبه 9 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

مدیریت منابع آب در ایران و جهان

موضوع : مدیرت آب , ,

  آب سر منشاء تولید تلاش و تمدن است .خداوند در قرآن کریم به عنوان والاترین و تنهاترین خالق هستی  حیات هر چیزی را به آب وابسته دانسته است.و تداوم  حیات را در گرو وجود آب دانسته است.

 اهمیت آب و آبیاری در کشاورزی بر کسی پوشیده نیست.مخصوصا در کشاورزی ایران.آب سر منشاء تولید تلاش و تمدن است.در صنعت کشاورزی بهداشت و ... تمامی فعالیت های بشری .

  اگر تمام مشکلات و مسائل مربوط به تولید کشاورزی را در در یک کفه ترازو و و مشکلات و مسائل مربوط به آب را در طرف دیگر قرار دهیم مشکلات مربوط به آب سنگین تر خواهد بود .کشور ایران در بخش نیمه خشک کره زمین قرار دارد پس خارج از ذهن نیست که آب از قدیم الایام ارزش بسیار والایی نسبت به دیگر مناطق داشته است.در گذشته با وجود مشکلات فراوان و نبود امکانات فنی برای دسترسی به آب های زیرزمینی دست حفر چاه و ایجاد قنات و.. زدند.

   بر خلاف نفت و کالاهای دیگر آب را نمی توان در حجم زیاداز جایی به جای دیگر انتقال داد و لذا مصرف آن فقط به منابع محلی محدود است.پس باید بپذیریم که اکثر مناطق کشور با کم آبی مواجه است. به طوری که در بعضی از مناطق امنیت و سلامت اقتصادی را به مخاطره  خواهد افکند.بقیه در ادامه مطلب...

 

admin دو شنبه 6 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

موجودی ذخایر آب سدهای ایران

موضوع : بحران اب , ,

جزئیات موجودی ذخایر آب 18 سد مهم تامین آب شرب کشور اعلام شد. بر اساس آمار منتشرشده، در سال آبی 93-92 (از ابتدای مهرماه 92 تا پایان شهریورماه 93)، سدهای «لار»، «سفیدرود»، «شهرچای»، «دوستی» و «درودزن» به ترتیب با بیشترین افت ذخایر آبی نسبت به سال ماقبل آن مواجه شده‌اند. بحران کمبود آب در 517 شهر بزرگ و کوچک کشور در حالی است که از میان 18 سد مهم ایران، تغییرات حجم مخزن 12 سد نسبت به سال آبی ماقبل منفی است.

admin دو شنبه 6 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

چگونه آب را براي آيندگان ذخيره کنيم

موضوع : مدیرت آب , ,

هم اکنون متوسط سرانه آب دنیا برای هر نفر در سال 7 هزار و 500 مترمکعب است، این در حالی است که در ایران، سرانه آب برای هر نفر در سال 2 هزار و 200 مترمکعب است. از سوی دیگر، متوسط بارندگی در جهان 850 میلی متر و این میزان در ایران 250 میلی متر است.

این در حالی است که سه عامل مهم و تاثیرگذار آلودگی منابع آبی، اتلاف و هدر رفت آب و نیز تغییرات آب و هوایی وضعیت جامعه بشری را با خطر مواجه کرده است. ایران نیز در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میانگین بارش آن از یک سوم میانگین جهانی که 750 میلیمتر است، تجاوز نمی کند. همین امر، ضرورت صرفه جویی مصرف آب را بیش از پیش نمایان کرده است.

در این میان، رویارویی با معضل کمبود منابع آبی، عزم راسخ را می طلبد؛ به گونه ای که همه مردم باید در کنار سازمانها و نهادهای مسئول، همتی مضاعف برای مدیریت و فائق آمدن به مشکلات سوء کم آبی و صرفه جویی بیشتر داشته باشند.بقیه در ادامه مطلب...

admin جمعه 3 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

ارزش و اهميت آب

موضوع : مدیرت آب , ,

امروزه دیگر آب بهداشتی و غیر بهداشتی مفهوم ندارد. آبی که هست حتی آب فاضلاب باید در حفظ آن کوشا باشیم چون آب نیست و مقدار آب زمین ثابت است، ولی روز به روز تعداد جمعیت دنیا افزایش پیدا می کند علم و تکنولوژی  توسعه پیدا می کند. سطح فرهنگ و بهداشت بالا می رود. زندگی شهر نشینی رواج پیدا می کند. مصرف آب همچنان افزایش پیدا می کند . یک جامعه صنعتی و شهر نشین جامعه ای است  که آب بیشتری مصرف می کند و بیشتر هم آلوده می کند . مثلا شهر تهران رودی ندارد ولی سه رود برای  فاضلاب دارد. و هر چه زمان می گذرد توقع ما هم نسبت به آب بیشتر می شود .

من دهاتی که در روستای کندوان زندگی می کردم، آب حوض می خوردم اما الان دیگر آب گرمسار را هم 
نمی خورم . دیگر  بعضی ها آب لوله کشی آب کرج و ورامین را هم نمی خورند و می گویند آب بطری می خوریم. اینکه روز به روز وضع بدتر می شود دیگر آب آلوده و غیر آلوده نیست. آب آلوده را باید تصفیه کنند و از آن استفاده کنند.بقیه در ادامه مطلب...

 
admin جمعه 3 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

آب سرچشمه ی حیات است بدون آب زندگی وجود نخواهد داشت

موضوع : مدیرت آب , ,

آب بعد از هوا مهم ترین ماده ی مورد نیاز موجودات زنده است آب از منابع مهم محیط زیست است و زندگی و سلامت همه ی موجودات زنده اعم از انسان ها ، گیاهان و جانوران به وجود آن بستگی دارد . بیش از سه چهارم کره ی زمین را آب فراگرفته است اما بیشتر این آب ها دارای نمک می باشند و تنها یک درصد کل آب های موجود، آب شیرین و قابل استفاده است . تمامی نیازهای انسان ها ، گیاهان و جانوران ساکن در خشکی و 90% آب آشاميدنی انسان ها از همین مقدار تامین می شود . 
ازدیاد جمعیت کره ی زمین باعث افزایش مصرف منابع آبی شده است و این در حالی است که به علت افزایش دمای کره ی زمین ( به دلیل آلودگی هوا ) بارش برف و باران نیز به شدت کاهش یافته است . بقیه در ادامه مطلب...

admin جمعه 3 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

آخرین مطالب ارسالی

استفاده از تمام ظرفيت تانکر هاي آبرساني آبفاي البرز درتابستان 93
همت همکاران آبفاي البرز براي غلبه بر دشواريهاي تامين و توزيع آب در سال 93 تحسين برانگيز بود
فعاليت حاميان آب دانش آموزي دركرج آغاز شد
شرکت آب تهران: بحرانی ترین وضعیت آبی را در 46 سال گذشته داریم
دهه فجر مبارک باد
کاهش آلودگی آب و راهکارهای آن
کشور در وضعیت بحران کم آبی قرار دارد/ آخرين فرصت ها را از دست ندهیم
آخرین وضعیت سطح تراز آب دریاچه ارومیه/ تعیین مرز بین آب و خشکی با دقت بالا
مدیریت منابع آب در ایران و جهان
موجودی ذخایر آب سدهای ایران
چگونه آب را براي آيندگان ذخيره کنيم
ارزش و اهميت آب
آب سرچشمه ی حیات است بدون آب زندگی وجود نخواهد داشت
امنیت آبی: رابطه آب ـ غذا ـ انرژی ـ اقلیم
مجله بینش – شماره ششم
آب و فرهنگ در تاریخ ایران زمین
مدیریت آب، از چالش‌های مهم پیش روی دولت تدبیر و امید است
آب نماد ثروت است!
بحران جدی آب از سد کرج تا ارومیه
سونامی نمک ارومیه به تهران می‌رسد!